Spotify, Maus och Gubbängens Gymnasium

Jag får ofta höra ”Du har fan åsikter om allt!”, och det stämmer nog ganska väl. Så här kommer Top Tre av saker som jag har haft åsikter om den senaste veckan.

Spotify. Spotify har betalat 100 miljoner dollar, en ohemul massa pengar, för att få streama Joe Rogans pod.

Hur många artister får så mycket pengar? Tja, om en artist fått en dollar för varje spelning så hade ganska många nått upp till den summan, men det får de inte. Men om de får tio cent? En miljard spelningar? Då hade drygt hundra artister fått lika mycket, men det får de inte. Men om de fått en cent? Tio miljarder spelningar? Ingen. Då lämnar vi till och med Ed Sheeran’s ”Shape of you” med drygt tre miljarder spelningar bakom oss. Men vad får de då? Ungefär 0,4 cent. Det motsvarar alltså 25 miljarder spelningar (om min matte stämmer).

Vem är då Joe Rogan som är värd så mycket? Han är en kontroversiell figur som har haft gäster som Alex Jones, ett gäng andra högerfigurer, och anti-vaxare på sin pod.

Det här har ju orsakat en del rabalder. Neil Young gick ut och sa ”Ska ni ha Rogen så tar jag bort min musik”. Haha, sa de flesta. Hur många spelningar har han? Men sen hängde ett gäng andra artister på, ärligt talat inte några av de mest spelade, men ändå. Och sen började folk säga upp sina Spotify-prenumerationer. Många. Spotifys kundtjänst kraschade. Kursen på deras aktier rasade. 30% den senaste månaden, det mesta den senaste veckan. Konsument-makt, javisst. Twitter fylldes med skadeglada kommentarer, men än så länge håller Spotify fast vid Joe. Hur mycket är han egentligen värd för dem?

Maus. Det är kanske inte alla som känner till Maus, men det är en serie-roman (eller vad man ska kalla det på svenska), som handlar om möss. Tyska möss, och katter. Men egentligen är det en historia om jude-utrotningen och nazister.

Från Wikipedia: ”Maus är en serieroman i två delar av den amerikanske tecknaren Art Spiegelman. Handlingen kretsar kring författarens far, Vladek Spiegelman, och om hur denne överlevde Förintelsen. Maus är tecknad med antropomorfistiska djur, där bland annat judarna är möss, tyskarna katter och polackerna grisar.” Dessutom vinnare av Pulitzer-priset.

Varför har den blivit så omtalad just nu? För att en skol-styrelse i Tennessee beslutade sig för att förbjuda den, en favoritsysselsättning för fascister. Nu fungerar det sällan i ett någorlunda öppet samhälle. Istället har Maus blivit populärare än någonsin. Så, bra jobbat.

Sånt här finns till och med i Sverige, att man försöker skydda allmänheten mot olämpliga intryck, framför allt från SD håll. På kommunal nivå försöker man komma in i kultur-utskott och bland annat påverka vilka böcker biblioteken ska tillhandahålla, och funkar inte det så drar man ner på deras budget, med stöd från vissa andra partier som tycker att kultur-utbudet ska skötas av kommersiella krafter.

Gubbängens Gymnasium. I Stockholm har man beslutat att sälja Gubbängens gymnasium till Internationella Engelska skolan, IES. Kommun som säljer fastighet till vinstdrivande skola, jag ingen fan av det. Bakom detta ligger så klart Moderaterna och övriga borgeliga partier, med stöd av Miljöpartiet. När blev MP ett ny-liberalt parti som vurmar om privatisering och avreglering? Största delen av MP’s väljare lutar åt vänster, så jag undrar vad de tycker om detta. Inte konstigt att MP ligger på gränsen att bli utsparkade ur Riksdagen, och en hel del kommuner gissar jag.

Det är bråttom. Det är val till hösten och Moderaterna förlorar kanske sin majoritet. Priset är så klart hemligt. Moderaterna företräds i Stockholms kommunfullmäktige av Ulla Hamilton, ordförande i friskolornas riksförbund, en lobbyorganisation för bland annat företagens rätt att ta ut vinster ur skolan. Jäv, någon? Kommer bygget att säljas till något vänskaps-pris? Ja, inte skulle det förvåna mig.

Men inte nog med detta. I priset ingår även Gubbängshallen, en idrottshall som i dag används av ett 30-tal föreningar området. Bland annat Stockholm Roller Derby vilket är orsaken till jag engagerar mig i denna frågan. Vart ska de bli av? Det är nämligen akut brist på hallar i hela regionen till vanliga sporter, och om jag har fattat rätt har denna hallen varit den enda som STRD har fått träna i.

Beslutet ska tas idag, och jag har väl inget större hopp om att försäljningen stoppas, trots namninsamlingar.

(Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/ledare/a/V9Lme6/utan-sodermalm-ar-mp-en-historisk-parentes)

Strax utanför listan, Boris Johnson och hans julparty.

P.S Om Spotify kollar på detta: Jag kan göra om bloggen till en pod. Och jag är mycket billigare än Joe Rogan

This entry was posted in Opinions/Åsikter and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.